התיעוד החזותי ערב מלחמת יום הכיפורים ולאחריה - החברה הישראלית לאחר מלחמת יום כיפור

התיעוד החזותי ערב מלחמת יום הכיפורים ולאחריה

במסגרת מיזם 'מחקר ותיעוד מלחמת יום הכיפורים' לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, מנהלת המחלקה להיסטוריה חזותית, אוצרות ותיעוד ביד בן־צבי קבוצת מחקר לתיעוד חזותי באמצעות כלי המחקר של מיזמי התיעוד בקהילה: 'ישראל נגלית לעין' (תצלומים מהאלבום הפרטי), 'ארץ חפץ' (תיעוד וחקר חפצים) ו'סקר אמנות הקיר'. 

מטרת קבוצת המחקר הינה לאסוף ולחקור את המקורות הראשוניים החזותיים שיצרו בני התקופה. במסגרת עבודתנו ביקשנו לאסוף את רגעי הזמן כפי שנשמרו באלבום המשפחתי ובאוספי המזכרות והחפצים המתעדים את ימי מלחמת יום הכיפורים ואת תוצאותיה בחזית ובעורף, ולסקור את נקודות המבט השונות ואת התפיסה החזותית של המלחמה ומשמעויותיה בחברה הישראלית, כפי שהשתקפו והונצחו בעין המצלמה או בכל יצירה או הופעה חזותית אחרת. אנו מבקשים ללמוד את הדימויים ומשמעותם באותם הימים ומתוך הפרספקטיבה ההיסטורית לאחר יובל שנים.

איסוף התצלומים היומיומיים והחפצים שנשמרו במגירות הבית וההתבוננות בהם נתנו בידינו עוד אמצעים להרחיב את יריעת המחקר ולהביא אל קדמת הבמה את החוויה האישית לטובת הבנה היסטורית מעמיקה של התקופה ומקומה בזיכרון הקיבוצי הישראלי.

קבוצת המחקר בראשות ד"ר נירית שלו־כליפא, עוסקת בנושאים אלו ובהשפעות נוספות של מלחמת יום הכיפורים על השפה החזותית בישראל כגון סרטים, תערוכות, יצירות אמנות, אמנות חוצות ותצלומים.

חברי הקבוצה: 

  • סמדר ברק: עוסקת ביצירות אמנות במרחב הציבורי, בדגש על תבליטי בטון על מקלטים.
  • פרופ' יפה ברלוביץ: פרופ' לספרות, עוסקת בארכיון התצלומים של רמי הלפרין, שנפל במלחמת יום הכיפורים והותיר אחריו 8000 צילומים.
  • דינה גרוסמן: אוצרת ומנהלת פרוייקטים בתחומי המורשת, עוסקת בעבודתו של האמן לב סירקין.
  • ד"ר עירית כרמו־פופר: עוסקת באדריכלות, בעיקר באדריכלות של בתי הבראה שהפכו למתקן חקירה לאחר שובם של השבויים לישראל.
  • ד"ר מאור לוי: נציג המחלקה להיסטוריה בצה"ל, מוביל את העבודה על אטלס מלחמת יום הכיפורים שיראה אור בקרוב.
  • דניאל כהנא־לוינזון: אוצר, עובד על הארכיון של האמן גד אולמן, שבמהלך המלחמה היה רשם מוטס.
  • טליה טוקטלי: אמנית וחוקרת, עורכת כתב עת לתרבות חומרית 1280. במסגרת מחקר הקשור למלחמת יום הכיפורים חוקרת את 'השנה שאחרי', מתמקדת בחפצי מדף בבית הישראלי ובתגובות 'בצלאל' בשנת 1974 למלחמה ולשכול.
  • שרון עמבר: אוצרת, בימים אלו אוצרת תערוכה עבור מרכז מורשת המודיעין בגלילות.
  • פרופ' גיל פסטרנק: חוקר תרבויות צילומיות ומורשת במרכז להיסטוריה צילומית באוניברסיטת דה מונטפורט (בריטניה), עוסק בהבניית ייצוג חווית מלחמת יום הכיפורים באוספי תצלומים ביתיים והטמעתו במרחב הזיכרון החברתי.
  • ד"ר נירית שלו־כליפא: אוצרת וחוקרת היסטוריה חזותית, עוסקת במחוות ניצחון ושכול בתצלומים ובפיסול של בתיה לישנסקי.

קבוצת המחקר נפגשת מדי שבועיים. בכל אחד מהמפגשים מציגים שני חברי קבוצה את נושא מחקרם ולאחר מכן מתנהל דיון בנושא.

במסגרת קבוצת המחקר התקיים שבוע של סדנאות ומחקר, בו עסקנו בתיעוד בעל פה מפי אנשים שחוו את המלחמה בעורף ובחזית, ונאספו תמונות ומסמכים.

תוצרים מתוכננים:

באוקטובר 2023 התקיים שבוע סדנאות תיעוד ומחקר יחיד במינו. ליד בן־צבי ברחביה הגיעו בני דור מלחמת יום הכיפורים, אמנים, יוצרים ולוחמים שתיעדו עם צוות המחלקה ועם החוקרים את אלבומיהם ורשמיהם. ביום האחרון התכנסו החוקרים ונערך דיון מקיף ורב רושם בהנחיית ד"ר לביא שי, מנהל הספרייה והארכיונים ביד בן־צבי. 

הקבוצה תמשיך את פעילותה בתשפ"ד. במסגרת קבוצת המחקר באוקטובר 2024 ייצא לאור קובץ מקוון של מאמרים אקדמיים וכן יוצגו תוצרים חזותיים, תערוכות, הקרנות סרטים ומיצבים.

שיתוף:

קבוצות מחקר נוספות

הזדקנות ופוסט־טראומה

שלא כמחקרים אחרים החוקרים את הקרבות ואת נפגעי טראומות, מחקר זה, פרי שיתוף פעולה בין יד בן־צבי, אוניברסיטת תל־אביב ומכללת...

כלכלה וחברה 

קבוצת המחקר הוקמה במהלך חודש דצמבר 2022 במסגרת מכון לחקר ארץ ישראל ויישובה של יד יצחק בן־צבי, וזאת כחלק מהפעילות...

סדנת מחקר: רגשות ומחאה

מלחמת יום הכיפורים והשלכותיה עוררו רגשות של זעם ותסכול עזים הן בקרב הלוחמים שהשתתפו בה והן בקרב האזרחים והאזרחיות. קבוצת...
דילוג לתוכן